Skip main navigation

Jumalan suunnitelma meitä varten

Opiskellaan yhdessä Raamattua

Yleisiä kysymyksiä

Ihmisillä on paljon kysymyksiä ”mormoneista” tai kunnioittavammin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenistä. Napsauta tästä, niin näet koko luettelon.

Meille taivas on sitä, että elää Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen luona ikuisesti. Pyhät kirjoitukset antavat meille hieman näkemystä siitä, millaista se tulee olemaan. Jeesus julisti: ”Minun Isäni kodissa on monta huonetta” (Joh. 14:2). Yksi suurimmista iloista taivaassa on, että jos olemme vanhurskaita, me voimme elää perheemme kanssa ikuisesti ja olla sitten ”Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa” (Room. 8:17). Tietenkään emme tiedä kaikkia yksityiskohtia siitä, millainen taivas tulee olemaan, mutta me uskomme pohjimmiltaan, että se on ”milloinkaan päättymättömän onnen tila” (ks. Moosia 2:41), mikä kuulostaa aika mukavalta.

Meillä on eri näkemys helvetistä kuin kuvat laavasta, tulesta ja hiilihangosta, kuten elokuvissa esitetään. Niiden henget, jotka päättävät olla seuraamatta Jumalaa tässä elämässä, menevät näiden ihmisten kuoltua väliaikaiseen helvettiin. Tässä tapauksessa ”helvetti” tarkoittaa enemmänkin mielentilaa kuin varsinaista paikkaa. Tuska johtuuu katumuksesta ja murheesta – ei tulesta ja tulikivestä.

Mutta Jumala ja Jeesus ovat äärettömän oikeudenmukaisia ja armollisia. Me uskomme, että ne ihmiset, jotka ovat kuolleet vailla mahdollisuutta tuntea Jeesusta ja hyväksyä Häntä elinaikanaan, saavat tuon mahdollisuuden kuolemansa jälkeen. Heille opetetaan Hänen evankeliumiaan, ja jos he kääntyvät Jumalan puoleen, heillä on paikka taivaassa viimeisen tuomion jälkeen.

Viimeinen tuomio tapahtuu sen jälkeen kun Jeesus on palannut maan päälle ja me olemme nousseet kuolleista. Tekojemme ja sydämemme halujen perusteella me tulemme olemaan eri ”kirkkauden asteissa”, kuten kuvataan kohdassa 1. Kor. 15:41–42: ”Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin. Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa.” Vapahtajan täydellisen rakkauden ja ymmärryksen ansiosta jokainen saa silti paremman elämän kuin hänellä oli maan päällä, mutta vain ne, jotka seurasivat Jumalaa, pystyvät elämään Hänen luonaan.

Siinä, että on surullinen, ei ole mitään väärää. Voit olla surullinen ja silti uskoa siihen, että Jumala rakastaa sinua ja että asiat järjestyvät lopulta.

Älä pelkää puhua tunteistasi jollekulle, kuten psykoterapeutille, jollekulle perheenjäsenelle, sukulaiselle, luotettavalle ystävälle tai uskonnolliselle johtajalle. Anna heidän lohduttaa sinua, vaikka he eivät voisikaan täysin ymmärtää, mitä olet kokemassa.

Voit löytää rauhaa myös Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Jumala on olemassa, ja Hän välittää sinusta ja tuntee sinut. Jeesus otti päälleen kaiken kärsimyksen, jotta Hän tietäisi, kuinka Hän voi auttaa sinua selviytymään omista kärsimyksistäsi. Sinä voit olla rakkaidesi kanssa jälleen kuoleman jälkeen. Nämä opetukset eivät vie pois kaikkea tuskaa, mutta ne voivat tuoda toivoa ja ymmärrystä.

”Ja [Jumala] pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.” (Ilm. 21:4.)

Kun myöhempien aikojen pyhät solmivat avioliiton, he ymmärtävät, että avioliiton on tarkoitus kestää ikuisesti. Vihkiseremoniaan temppelissä sisältyvät sanat ”ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi”, ei ”kunnes kuolema teidät erottaa”. Iankaikkista avioliittoa eivät kuitenkaan tee mahdolliseksi nämä sanat vaan Jumalan voima. Lapset, jotka syntyvät temppeliavioliiton solmineelle avioparille, ovat ”sinetöityjä” vanhempiinsa automaattisesti. Perheet, jotka liittyvät Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon myöhemmin elämässään, voivat myös mennä temppeliin, jotta heidät voidaan sinetöidä yhteen.

Mormon.org Chat is typing...